lördag 26 september 2009

Tredje veckan

I början av den här veckan kändes det som den bara skulle springa förbi fort som tusan, men idag känns måndag som det var flera veckor sedan. Det absolut största som har hänt är att jag och en roomie har skaffat lägenhet. Dealen med huset vi bor i nu tar slut vid nyår, så alla vi som bor här måste flytta ut tills dess. Det kommer blir lite vemodigt att lämna Solana Beach och havsutsikten, men vi lyckades hitta något som verkar kunna bli ett mycket bra alternativ. Vi får behålla pool och jacuzzi, men får byta havsutsikten mot gym och närmare in till San Diego. Vilket är mycket trevligt. Vi får lägenheten redan om tre veckor så då får vi börja betala hyra som alla andra.

Körkort:
Körkorts-pluggandet går framåt. Det verkar inte så svårt, det är bara det att boken är värsta sömnpillret så den är faktiskt suverän att plocka fram om man vill sova. Min plan är att göra teoriprovet nästa vecka i alla fall så jag får börja köra. Utan bil är man verkligen helt låst här.

Bankstrul:
Eftersom vi får lön varannan vecka så kom min första utbetalning förra fredagen och då i form av en check. När jag skulle lösa in checken på min bank gick det inte, för mitt bankkonto var öppnat samma dag. Det banken då tyckte var en lämplig lösning, var att föra in pengarna på mitt konto men ha dem låsta i 20 dagar. Jag hinner alltså få en andra lön innan jag kommer åt min första. Hela bankväsendet här känns som stenåldern. Tydligen är det en helt ny grej att man kan få lönen in på kontot och betala räkningar över Internet. Häftigt! Självklart ska jag dra nytta av de här nymodigheterna, så jag har nu fixat så lönen blir överförd direkt till kontot i fortsättningen.

Santa Ana:
I måndags morse hörde vi på radion att Santa Ana vindar skulle komma under veckan. Jag frågade min roomie vad det var och tydligen är det så att det kommer varma ökenvindar som blåser ut mot havet. Det var en sjukt udda upplevelse. Tänk er när det blåser som värst i Sverige men att luften istället för isande är typ 30-35 grader varm. Sjukt coolt. Det har inneburit att hela veckan har varit jättevarm och skön här och det har varit nercabbat varje morgon till jobbet. Nu är det ju i och för sig alltid fint här, men det har varit lite extra gött om man säger så. Fredagskvällen var trevlig att avrunda med jacuzzi och öl.

Lördag:
Idag var jag iväg och fixade de delarna som saknades till min gitarr. Det kostade så pass att jag lika gärna kunde ha struntat i att köpa skyltexet och fått en hel och fin från början. Nåväl, gitarren kommer ha lite personlighet i alla fall; sliten med olika sorters pluggar och en stämskruv åt fel håll.
Lite senare blev jag guidad av en roomie runt i Encinitas som ligger bara 5 min norr om Solana. En mysig liten bohemisk surfstad med många små trevliga caféer, pubar, restauranger och butiker. Jag har upptäckt att man blir solbränd genom sina kläder också...

Jag fick även tag i ett par klättringsskor och ett harness, så imorgon hoppas jag mina vänner är på att klättra igen. Har längtat hela veckan. Men nu ska den här lördagen avslutas med jacuzzi och förfriskningar i den ljumma Kaliforniska natten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar