torsdag 15 oktober 2009

Vecka fem och sex


Körkortsrelaterat:
Jag klarade körkorts-teorin förra veckan vilket kändes mycket bra. Det var egentligen inte så svårt, men jag hade ändå fel på 6 av 36 frågor. Högst 7 fel är gränsen för att man ska bli godkänd. Det klurigaste var några språkförbistringar och frågor som: "Om en polis följer dig och vill att du ska stanna men du ignorerar det och råkar skada en fotgängare i tumultet. Vad får du för straff?" Lite märkligt att ha på provet kan jag tycka, men det stod ju i boken så jag borde ju ha kunnat det. Nu vet jag att svaret är 5 års fängelse, så om en polis vill att man stannar så gör man det.
Testet kostade typ 25 dollar och man får max göra det tre gånger på en dag tror jag.

Fredag:
I fredags hakade jag på in till San Diego på en liten krogrunda. Jag blev tagen till två mycket trevliga små hak. Eller så små var de egentligen inte. Det ena hette i alla fall The Blind Lady Ale House. Där hade de en väldigt fin samling öl. Alla på fat och serverade i rätt sorts glas. Lite coolt var det att hela väggen var full med massa små tappkranar.
Listan över olika ölsorter.

Tappkranar!

Nästa ställe hette The Old Sod. Där fick man ta med sig ölen ut när man skulle röka, vilket jag uppskattade väldigt mycket då. Det var en jättekul kväll och många öl blev det. Dagen efter var inte lika kul.
Utanför Old Sod var det fint dekorerat med lampor.

Vaccin och lök tack:
Här i amerikatt kan man gå till mataffären om man ska ta en influensa-spruta. Liide skumt. Såhär i influensa-tider sitter det skyltar vid ingångarna som säger typ: "Varför chansa? Ta din flu shot nu och passa på att vaccinera hela familjen!"

Långtorsdag:
Idag hade jag min första körlektion. En tant plockade upp mig vid jobbet i en Toyota Corolla med en extra installerad bromspedal på passagerar-sidan. Hon började med att lära mig allt från att ställa in speglar och döda vinkeln, till hur man slår av och på ACn i bilen. Själva körandet gick bra, speciellt för att vara första gången, sa hon. Jag har dock liiite svårt för att gasen är så sjukt känslig. Nuddar man den bara lite så flyger bilen iväg. Det uppstod några ganska svettiga moment under körningen, tex när min multitasking inte riktigt hängde med och massa skolelever (eller hoodlums som hon kallade dem och skrockade), stoppskyltar, mötande trafik och högersvängar dök upp samtidigt. Hehe, det låter ganska fattigt nu, men det var svårt för mig. Ett annat tillfälle var efter två timmars körning när vi tränade parkering. Då höll jag på att skita på mig när jag försiktigt gasade och bilen studsade iväg bakåt fast jag ville framåt.
Min lärartant och jag skrattade hysteriskt. Hon blev nog lika rädd som jag. Det var skoj att köra bil men det blir nog lättare nästa gång när jag har hela 2 timmar under bältet!

Idag fick jag och min roomie även nycklarna till vår nya lägenhet. Den är superfin och standarden är mycket högre än det slitna huset i Solana Beach. Dock kommer jag att sakna den stora ytan, maffiga utsikten, egen pool, jacuzzi på baksidan och mina andra roomies. Att hyra lägenhet här är lite mer invecklat än i Sverige. Vi satt i en dryg timme och läste och signerade ett 30-sidigt kontrakt. Sida för sida.
Jag lyckades bara knäppa en bild på köket med det amerikanska kylskåpet.

Efter det åkte vi till IKEA, som vi typ bor granne med. Vi inhandlade lite nytt stuff och käkade köttbullar med potatismos, gräddsås och lingonsylt. Här i USA känns inte Ikea så märkvärdigt stort, utan mer som ett normalstort köpcentra, men det är märkligt hur likt Sverige det är där inne. Allt från personalens kläder till prislapparna. Illusionen rubbas dock lite när högtalar-tanten pratar spanska följt av någon amerikansk snubbe som rabblar om något erbjudande och förgäves försöker uttala de svenska namnen på möblerna.
Det här är en bild från en helgdag i våras. Idag var det inte lika mycket folk.

På lördag är vi några som åker till Six Flags. Det är nöjespark som är känd för sina många och galna rides. Och långa köer. Jag får berätta om det efteråt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar